گروه اقتصادي مشرق- عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی يكي از وزرايي بود كه در سال 94، بجاي رسيدگي به وظایف حوزه کاری خویش بيشتر به سخنرانی و نظریهپردازی پرداخت.
مهمترین مطالبه و خواسته مردم از وزرای راه و شهرسازي، تسهیل خانهدار شدن آنها است که آخوندی در برآوردن این مطالبه، نمره قبولی به دست نیاورده است.
آخوندی از یک سو طرح عظیم مسکن مهر را مورد بیمهری قرار داده و از سوی دیگر هیچ طرح جایگزینی ارائه نکرده است. نتیجه این رویکرد، دشوار شدن خانهدار شدن مردم در 2.5 سال اخیر است.
وزیر راه دولت در 2.5 سال اخیر به جای آن که قهرمان خانهسازی برای مردم باشد، به پیشقراول سخنرانی و نظریهپردازی تبدیل شده است.
عباس آخوندی به تصور این که مسئولیت نظریهپردازی برای اقتصاد ایران را بر عهده دارد، در سال 94 پا را فراتر گذاشت و حتی تدوینکنندگان قانون اساسی در ابتدای انقلاب اسلامی را نیز به تفکرات مارکسیستی متهم کرد.
* کمکار در حوزه مسکن
وی که به علت تشدید رکود مسکن با فشار انتقادات مردمی مواجه است، در سال 94 بارها با اظهاراتی حاشیهساز و نظریهپردازی برای نظام اقتصادی کشور تلاش کرد توجهات را از حوزه وظایفش به مشکلات دیگر بخشهای اقتصادی کشور منحرف سازد.
اواخر آذرماه عباس آخوندی برای نخستینبار از اندیشههای سوسیالیستی حاکم بر بازار انتقاد و موضوع انحلال سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را مطرح کرد.
مخالفان گرانی، سوسیالیست و مارکسیست شدند
28 آذرماه عباس آخوندی وزیر راه در ادامه نظریهپردازیهای فیلسوفانه خود برای ایران، منتقدان گران شدن بلیت قطار را سوسیالیست و
مارکسیست خواند.
وی که از ورود سازمان حمایت به نرخگذاری بلیت قطار عصبانی بود، گفت: عدهای در کشور به دنبال ادامهدار بودن نگرشهای سوسیالیستی و مارکسیستی هستند تا نرخگذاری و کنترل قیمتها را ادامه دهند و مانع توسعه شوند. این بساط حضراتی که دست در جیب مردم میکنند فقط ادامه نگرشهای سوسیالیست و مارکسیست است در حالیکه مدعی طرفداری از مردم هستند؛ اینها مسلمان نیستند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از برنامه اول توسعه اعلام شد که نظام قیمتگذاری باید برچیده شود، این نظام آموزه سیستم سوسیالیست و مارکسیست است، 25 سال در همه برنامههای توسعه به این موضوع تاکید شد اما هنوز این داستان، مانع توسعه کشور است.
وی با انتقاد از اینکه سازمان حمایت هیچگاه نتوانسته از مصرف کننده حمایت کند، گفت: پیشنهاد میدهم چنین سازمانهای سوسیالیستی و مارکسیستی قیمتگذاری نظیر سازمان حمایت از مصرف کننده منحل شود و باید این پیشنهاد را به مجلس هم بدهیم تا بساط این تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی جمع شود.
آخوندی با تاکید بر اینکه هیچکس به دنبال بازار عوام فریبانه نیست، گفت: ما نباید از چنین حرکات عوامفریبانه بترسیم و قطعاً با قدرت پیش میرویم.
اظهارات آخوندی در حالی بود که او در حوزه کاری خودش خصوصاً مسکن، کارنامه مثبتی ندارد.
اظهارات وی با انتقادات گستردهای حتی از درون دولت مواجه شد به طوریکه محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، انتقادات آخوندی از نهادهای قیمتگذاری و کنترل بازار را ناشی از عصبانیت او دانست.
از سوی دیگر، برخلاف نظریهپردازیهای آخوندی علیه سازمان حمایت، موضوع انحلال سازمان حمایت با رای هیات وزیران، از لایحه برنامه ششم توسعه حذف شد.
اما انتقادات مذکور نیز سبب نشد تا وزیر راه از اظهارات حاشیهساز خود دست بکشد، بهطوریکه او در یکی از نشستهای اتاق بازرگانی، از فرصت حضور در جمع تجار برای نظریهپردازیهای فیلسوفانه و حمله به نهادهای مختلف اقتصادی کشور استفاده کرد.
آخوندی در مقام یک مورخ به مرور تاریخ تحولات سیاسی و اقتصادی کشور در یک قرن اخیر پرداخت و مدعی شد ساختار اقتصادی ایران بر مبنای افکار سوسیالیستی بنا نهاده شده است. او سپس نظریات خود برای حل معضلات اقتصادی کشور در حوزه یارانه، بدهی دولت، ساختار نظام بانکی و... را ارائه کرد.
در تمام مدتی که آخوندی به نظریهپردازی مشغول بود، سوال مردم و کارشناسان این بود که آقای وزیر آیا وزارتخانه شما در سلامت و بهبود کامل به سر میبرد که برای کل اقتصاد کشور نظریهپردازی میکنید؟
کارشناسان میگویند که وزیر راه و شهرسازی به جای اظهارنظر در مورد بخشهای دیگر بهتر است به حوزه خود بپردازد و مشکلات حوزه راه و شهرسازی را حل کند.
برخی دیگر نیز عقیده دارند که وعدههای آقای آخوندی توخالی بوده و نتوانسته عملکرد خوبی برای وزارتخانه خود رقم بزند. همچنین عنوان شده که وزیر راه و شهرسازی وعدهها و صحبتهایش قبل و بعد از رای اعتماد، چه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم و چه در زمان استیضاحش تفاوت دارد.
طبق وعده آخوندی، مسکن اجتماعی قرار بود جایگزین مسکن مهر شود، اما هنوز خبری از این پیشنهاد دولت برای خانهدار شدن مردم نیست.
اکنون بیش از دو سال و نیم است که آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی است، اما اقدامات وی نشان میدهد عملکرد مناسبی در این وزارتخانه نداشته است.
وزیر راه و شهرسازی اگر نظریهای درباره اقتصاد کشور دارد، بهتر است آن را در وزارتخانه خود عملی کند و مشکلات حوزه خود را حل کند و پیشنهاد وی با وجود این همه مشکل در حوزه راه و شهرسازی در آن حوزه کارسازتر است.